fbpx
preloader

1. Základy natáčení na mobil

Kvalita záznamu

Při natáčení videa na mobil platí, že čím lepší máš kameru, tím kvalitnější je video. Je dobré mít alespoň 5 Mpx fot´ák (ale raději 8 Mpx a více), který umí nahrávat video v HD kvalitě. Nejlepší je samozřejmě Full HD – 1920×1080. Nehovoříme přitom o rozlišení displeje, ale parametrů nahrávání! Samozřejmě, že u aktuálních záběrů je důležitější jejich vypovídací hodnota než technická kvalita záznamu.

Volné místo v telefonu

Kvalitní video zabírá poměrně hodně místa. Než vyrazíš do terénu, ujisti se, že máš dostatečnou rezervu na jeho uložení. Počítej alespoň 2GB. Některé mobily mají vyměnitelnou pamět´ovou kartu, mít v zásobě jednu náhradní je ideální. Mobily s pevnou, nerozšiřitelnou pamětí promaž (zálohuj) včas. Na místě ti může utéct skvělý záběr jen proto, že ho není kam uložit. Řešením může být i nějaké cloudové úložiště.

Kontrola baterie

Pořizování a zejména přehrávání videa klade velké nároky na baterii. Je nešt´astné, když v půlce rozhovoru dojde št´áva, mobil pípne a zhasne. Kromě dobře nabitého mobilu je možné mít po ruce přenosné dobíječky.

Kontrola natočeného materiálu

Okamžitá kontrola na místě po natočení je naprostá nutnost, pokud nechceš přijít domů a zjistit, že je záznam nepoužitelný, protože část je přesvětlená, něco se klepe, pak tam někdo začal hulákat a pak tam je vidět hlavně tvůj prst. Na místě to lze obratem napravit, z domova těžko. I proto se vyplatí mít pořádně dobito, přehrávání obrazu je náročnější na baterii, než pořizování záznamu. Nezapomeň si vzít sluchátka, at´ můžeš kontrolovat i kvalitu zvuku. Pokud máš ale aktuální záběry, s jejich odesláním neotálej. V takovém případě je rychlost důležitější než okamžitá kvalita. Tzn. nejprve pořiď okamžité obrázky, ty pošli a poté dotoč další záběry, kterými můžeš zdokonalit tvou výslednou práci.

 

Světelné podmínky

Mobil není ani mechanická kamera ani poloautomat, ale plně automatizovaný, počítačem řízený přístroj. Bude se neustále snažit přizpůsobit obraz podmínkám okolí, měnit teplotu barev, jas a bude přeostřovat. Můžeš tomu předejít tím, že budeš točit jen v dobrých světelných podmínkách (ideálně za plného denního světla), nebudeš je střídat (světlo, stín, jas, tma) a budeš točit nejlépe statické záběry nebo pomalé švenky (posuny kamerou v horizontální nebo vertikální ose) a pokud možno nebudeš točit proti světlu.  V rámci statických záběrů můžeš zachovat dynamiku obrazu tím, že budeš točit pohybující se lidi, zvířata apod.

 

Zaostřit na detail

Točíš-li jednu osobu, klidně si ji nech přijít blízko, ale více lidí už může kameru mást a bude mezi nimi přeostřovat. Toč je raději s mírným odstupem. Kamera mobilu má většinou široký záběr. Na záběrech krajiny toho moc nebývá vidět, zato detaily vychází v mobilu překvapivě dobře. Detaily také lépe přiblíží téma reportáže a navíc se v nich dobře stříhá.

 

Natáčení respondentů

Pokud točíš víc rozhovorů, které budeš používat v reportáži, střídej pohledy respondentů. První at´ je natočen v poloprofilu doleva a druhý doprava. Umožní ti to stříhat jejich odpovědi na sebe. Respondent by měl být horizontálně zhruba ve třetině záběru. Více o kompozici a zlatém řezu se dozvíš dalších dílech kurzu.

Umět točit znamená především umět se pořádně dívat.

Přehraj si reportáž, ale vystup z role běžného diváka a začni se dívat očima kameramana.

Kolik detailů v reportáži zabral? Udělej si čárku za každý, který uvidíš! Možná si pak budeš muset pustit reportáž znovu, abys zjistil/a o čem vlastně byla, ale tak to prostě je.

Řeklo by se: „no prostě most, no …“ Jenže, on je vlastně docela pěkný a reportáž se nedá dělat tak, že ten most vezmu na minutu na stativ.

Podívej se, kolik různých záběrů mostu musel reportážní tým vymyslet, kdy jsou to celky, kdy detaily a jak se střídají! Navíc si v reportáži všimni i prohazování záběru respondentů zleva a zprava.

Tak si zkontroluj baterku a vyraž do terénu nabrat pár záběrů v různých světelných podmínkách. Není nad vlastní zkušenost!

Podívej se do galerie plné mediálních výstupů studentů VOŠP. V praktických dílnách pravidelně vznikají reportáže nebo talkshow z našeho televizního studia.

Naše škola chce jako studenty tvůrčí mladé lidi s nápady a chutí učit se mediálnímu řemeslu od profesionálů v prakticky zaměřeném vzdělávacím programu.