To je asi první otázka k rozlousknutí. Většina lidí drží při točení videa mobil oběma rukama za hrany. Určitě to není špatná metoda, většinou tak nepřekáží rukama kameře, ani mikrofonu, a funguje to hlavně na krátká a statická videa, zejména pokud si můžeš opřít lokty. Také je to užitečné, pokud jsou ovládací prvky videa na hraně telefonu (spoušt´, úprava světelnosti apod.).
Na druhou stranu úchop oběma rukama snadno přenáší pohyb hrudníku při dýchání a je téměř nemožné udržet tímto způsobem mobil v klidu, pokud se sám potřebuješ pohybovat – například když někoho následuješ kamerou.
Jedna ruka točí, druhá je volná
Úchop jednou rukou dává možnost lépe udržovat rovnováhu, gestikulovat, odstrkovat lidi lezoucí do záběru, držet v druhé ruce mikrofon apod. a navíc je jedna ruka v roli ramene jeřábu mnohem flexibilnější, pokud dojde na snímání v pohybu. Ruku nikdy nenatahuj úplně, začne se ti brzy klepat. Mírně pokrčená ruka v loktu se jen tak neunaví a navíc poskytuje ideální vzdálenost od obličeje – displej je dobře čitelný a zároveň máš přehled o okolním dění.
Většina mobilů má navíc alespoň některé ovládací prvky potřebné k točení videa přímo na obrazovce. Standardně se jedná o ostření, kdy je potřeba klepnout prstem na místo, na které chceme zaostřit, a podle kterého si mobil i nastaví světlo a teplotu barev. Během točení je někdy potřeba tento bod mobilu připomenout a dělá se to mnohem lépe ukazováčkem volné ruky, než palcem (to když držíš mobil obouruč). Zní to možná banálně, ale když jsi v těsném prostoru a nemůžeš se volně pohybovat (třeba v davu lidí), jednoruční držení ti dává cca o 40 cm větší akční rádius na obě strany. Někdy je třeba si mobil přehodit z ruky do ruky, ale to je věc praxe. Je na tobě si vyzkoušet, kterou ruku máš šikovnější a která je pevnější.
Je potřeba si ohlídat, kde máš kameru a kde je mikrofon – přirozené je chytnout mobil tak, že ti mikrofon směřuje k dlani, což nevadí, ale nesmí se dlaně přímo dotýkat, může to být slyšet a navíc to může výrazně ztlumit zvuk. Dlaní se dá taky modifikovat síla a kvalita zvuku – když potřebuješ co nejsilnější zvuk zepředu, natočíš ruku hřbetem k sobě, takže dlaň tvoří u mikrofonu jakési naslouchátko a vede zvuk přímo do něj. Natočíš-li ruku obráceně, zvuky zepředu jsou tlumenější, dlaň směřující kolmo k mikrofonu nabírá zvuky neutrálně.
Jsou případy, kdy držení mobilu není vůbec žádoucí. At´ už natáčíš delší souvislý záběr, pořizuješ časosběr nebo točíš rozhovor někde u stolu a chceš mít volné ruce na gestikulaci nebo kávu. Profi řešení je stativ se speciálním nástavcem pro mobil, ale ten sebou má člověk jen tehdy, kdy s podobným natáčením počítá. Věc, která se dá strčit do batohu, kabelky nebo jen do větší kapsy bundy je přísavný držák do auta (u mnoha mobilů je součástí výbavy, k ostatním se dá dokoupit – a ani nemusí být značkový). Pravda, nedrží na všem, ale na skle, lakovaném povrchu, hladkém plastu, leštěném kovu apod. se chytá skvěle. Vyzkoušej si to, at´ víš. Úplně minimalistickým řešením je správný kryt na mobil. Ideálně by měl mít ploché hrany, aby se na ně dal postavit, pogumovaný povrch, aby se nesmekal a pokud bude mít vzadu výklopný stojánek, je to úplně nej.
Výborná ukázka, jak se dá dělat mobilní žurnalistika z auta – z držáku na navigaci
.
Na jediný záběr necelé dva kilometry povodní mezi Svatým Janem pod Skalou a Loděnicí v roce 2013. Voda je pěkně k vidění mezi 0:40 a 1:55.
Na jediný záběr necelé dva kilometry povodní mezi Svatým Janem pod Skalou a Loděnicí v roce 2013. Voda je pěkně k vidění mezi 0:40 a 1:55.
Na vedlejší mapě se můžeš podívat, kde byly záběry natočeny, a na streetview i jak vypadá stejný úsek bez povodně.
Podívej se do galerie plné mediálních výstupů studentů VOŠP. V praktických dílnách pravidelně vznikají reportáže nebo talkshow z našeho televizního studia.
Naše škola chce jako studenty tvůrčí mladé lidi s nápady a chutí učit se mediálnímu řemeslu od profesionálů v prakticky zaměřeném vzdělávacím programu.