Internetový magazín studentů novinářského psaní na Vyšší odborné škole publicistiky se ukazuje v novém kabátě. Generace20 po třinácti letech existence mění podobu webu, ale i rubrik. Jako bonus přidává podcast očima současných dvacátníků o problémech, o kterých se moc nemluví.
Svět očima studentů Generace20
Modernější a čistší pojetí či přehlednost. To jsou základní znaky nových internetových stránek studentského magazínu. Za redesignem webu stojí vedoucí psaveckého zaměření Jana Zbyňková. „Cílem bylo udělat obsahově i vizuálně přitažlivější web pro naši cílovou skupinu, tedy pro dvacátníky. Také přehlednější a moderněji strukturovaný podle žánrů, což je současný trend, ale i skvělý výukový prostředek. Výhodou pro nové stránky je také možnost využití profesionálních fotografií z fotobanky ČTK/Profimedia, díky níž jsme mohli dát na webu mnohem větší prostor obrazu,“ uvádí Zbyňková.
Mluvené slovo mladé láká
Další novinkou je podcast s názvem Bod G a podtitulem Podcast o hledání. Písmeno G v názvu vychází z loga G20. Za novinkou stojí studentky třetího ročníku Michaela Prešinská a Marie-Klára Schwarzová. Už v loňském roce si studenti zkoušeli namlouvat některé články ve spolupráci s rádiem VYŠŠÍ HLAS. Nyní se zmíněná dvojice chopila výzvy natočit celý podcast. I proto, že mnoho lidí z Generace Z, pro které je tvorba studentů tohoto ateliéru primárně zaměřena, dává před čtením přednost poslechu.
„Když jsem v zimě předala ‚šéfredaktorské žezlo‘, chtěla jsem si vyzkoušet něco nového. Jednou jsem se přehrabovala ve starých fotkách a vypadlo na mě přání, na němž jsem v šesti letech škrabopisem napsala mamce ke Dni matek. Kromě básničky tam byla věta ‚Nikdy na tebe nezapomenu‘. Dost to se mnou zamávalo, moje máma odešla náhle, když mi bylo čtrnáct. Došlo mi, že vyrovnávání se s její smrtí je boj, který povedu celý život. Rozhodla jsem se tedy pro podcast, který možná nepřinese univerzální odpověď na to, jak zvládnout ztrátu, ale může v sirotcích vzbudit naději,“ líčí Prešinská.
Nadšená z nápadu kolegyně byla i Schwarzová. „Je to málo probírané téma, při tom se týká každého z nás. Nemám sice stejnou zkušenost jako Míša, ale během dospívání jsem přišla o tři spolužáky. Nevěděli jsme, jak reagovat. Podcast může někoho uklidnit v tom, že jiní prožívají obdobné pocity.“
Časopis a osobnosti
Po letech pouze on-line zpravodajství s tištěnými speciály jen při Mediálních dnech se Generace20 vrátila k letité tradici školních časopisů na VOŠP. Pod názvem Generace20 vycházejí tištěné speciály pod grafickým dohledem Jany Zbyňkové a s editací odborných lektorů každý měsíc vždy na předem zvolené téma. Byla to například bezpečnost v Praze, mosty v různém slova smyslu a aktuálně média.
Jeden z lektorů Pavel Urban byl také iniciátorem nápadu připravit projekt Osobnosti Generace20. Během března tak studenti vyrazili za vybranými osobnostmi z různých odvětví ve věku od 20 do 30 let. Vznikla z toho série různých rozhovorů, článků či reportáží. Nejen, že z některých textů vzniklo březnové číslo magazínu, ale v červnu bude představena také časopisecká forma všech textů z projektu. Mezi zpovídanými byli třeba zpěvák a herec Adam Mišík nebo vývojář David Sibřina, díky jehož nápadu se chirurgové připravují pomocí virtuální reality na složité operace v IKEMu. „Studenti předkládají na poradách ke schválení vlastní témata, která zajímají jejich generaci, což je v pořádku, potřebovali jsme ale udělat malou změnu. Tentokrát jsme jim vybrali respondenty my, vylosovali jména studentů ke jménům osobnosti a vyslali je do terénu,“ vysvětluje myšlenku Urban.
Aktuální témata
Letošní změny v rámci Generace20 si pochvaluje i šéfredaktorka Aleksandra Puzanova. „Stále více píšeme témata, která se skutečně dotýkají generace dvacátníků a jsou aktuálnější, než bývala dříve. Tvoříme více článků a názorových textů než portrétů či recenzí,“ všímá si Puzanova.
O Publicistice
Vyšší odborná škola publicistiky byla založena před 27 lety, jejím zřizovatelem je Arcibiskupství pražské. Výuka na škole je tříletá, soustřeďuje se především na tři klíčové oblasti. První je žurnalistika a tvůrčí psaní, druhou televize, rozhlas a digitální média a třetí marketing a produkce médií.
Specifikum školy je důraz na velmi praktickou výuku. Škola provozuje svá vlastní média, on-line magazín Generace20.cz, Televizi dot a rádio VYŠŠÍ HLAS. Díky tomu je Publicistika mikromediální dům. Budoucí marketéři pracují ve školní reklamní agentuře PRO.motion a literárně nadaní studenti mají ProStory pro tvůrčí psaní. Praktické dovednosti a reálné zkušenosti absolventům VOŠP pomáhají uplatnit se v hlavních českých médiích, v PR i v content marketingové komunikaci.