Dnes přesně v 8:00 odstartoval 16. Mediální den – klíčový projekt praktické výuky na Publicistice. Studenti dnes dostali téma „Čeho je moc, toho je příliš“ a do večera musí dodat kompletní zpravodajskou reportáž v televizní kvalitě, která může jít do živého vysílání, dva reklamní spoty, tištěnou verzi G20 a celým dnem vás budeme provázet živým rozhlasovým vysíláním. Jdeme na to.
Sledujte, co je pro dnešní studenty „příliš“ na Twitteru.
Mediální den VOŠP propojuje celou školu. Publicistika jako komplexní mikromediální dům je doslova „v plné polní“ – od redaktorů publicistického serveru Generace20.cz, přes market´áky a píáristy z agentury PRO.motion, až po rozhlasáky z rádia VYŠŠÍ HLAS. V ulicích Prahy nemůžete přehlédnout audiovizuální týmy – reportéry, kameramany, střihače a produkční z Televize dot. Televizní štáby studentů 2. ročníku se musí rychle zorientovat v tématu a po rešerši a schválení editorem vyráží do terénu. S natočenými rozhovory, stand-upy a pokrývacími záběry míří do střižny a do 17:00 musí odevzdat hotovou reportáž pro večerní Zpravodajskou mozaiku.
.
Mediální den VOŠP dvakrát ročně věrně simuluje každodenní novinářskou práci. Pod vedením profesionálů studenti získávají ty nejcennější zkušenosti z práce v médiích v bezpečném prostředí, ve kterém chyby jsou příležitosti ke zlepšení. Díky mediálnímu dni získávají představu o reálném rytmu zpravodajství a zjistí, že spolupráce všech členů týmu je klíčová pro úspěšné zvládnutí celé mise. Vyvrcholením celého dne je večerní živé vysílání.
Celý den provází skvělá atmosféra očekávání a týmové práce.
.
Na média si na Publicistice nehrajeme, ale pracujeme v reálných podmínkách, s nimiž se studenti následně setkávají za ostrého provozu v mediálních domech.
Nezastupitelnou roli hrají pedagogové = mediální profesionálové, kteří studenty vedou. Předávají jim své zkušenosti a rozvíjejí ve studentech týmovou spolupráci, odolnost vůči stresu a nutnost spoléhat se jeden na druhého. Studenty vnímají jako své budoucí kolegyně a kolegy.
Mediální den Publicistiky je natolik výjimečný, že studenty přichází podpořit i naši absolventi. Jsou jim tak oporou při jejich dalším kroku k mediální dospělosti. Většina z nich pracuje v mediálních profesích a vyhledávají si mezi studenty své budoucí kolegy. Mediální den tak funguje i jako jakýsi pracovní mini-veletrh, na němž studenti předvedou, co umí.
.
MEDIÁLNÍ DEN
jeden tým, jedno téma, jeden úkol
.
„Jestli se dá nějak mediální den definovat, tak je to den plný emocí, tvůrčího nadšení, týmové spolupráce i maximálního osobního nasazení. Je to křest ohněm, a tak to má být,“ přiblížil editor Mediálního dne VOŠP Roman Bradáč svůj pohled na zážitkovou pedagogiku Publicistiky.
Televizní publicistika si vybírat nemohla, aneb Vše jako ve skutečné televizi!
Den, kdy nikdo nechce přijít pozdě, začíná vždy v 8:00 zadáním tématu celého Mediálního dne VOŠP.
Poté jsou studenti 2. ročníku Televizní publicistiky rozřazeni do týmů, protože ani v zaměstnání si své kolegy vybírat nemohou. Následně se týmy věnují rešerši, aby se v zadaném tématu rychle zorientovaly a hledají cestu, jak reportáž zpracují. Týmy si vylosují také zaměření reportáže – od ekonomiky, lifestyle, komunální témata až po kuriozitu. Studenti si musí naplánovat práci tak, aby stihli deadline.
Novináři ve výcviku po rešerši k zadanému tématu předkládají editorovi svůj návrh reportáže. Pokud ji schválí, mohou štáby v sestavě redaktor, kameraman a produkční vyrazit do terénu, kde natáčí rozhovory, pokrývací záběry, stand-upy…
S natočeným materiálem se po několika hodinách vrací do školní střižny a pod vedením zkušených profesionálů vzniká z jednotlivých studentských reportáží zpravodajská mozaika, která je ve večerních hodinách vysílána živě. Držte naší moderátorce palce!
.
Studenti Generace 20 vydali speciální číslo svého magazínu
Studenti z redakce publicistického serveru Generace20.cz celý den přinášejí on-line zpravodajství z průběhu mediálního dne nejen na svém portálu, ale i na dalších sociálních sítích jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Během mediálního dne vydávají speciální číslo školního magazínu v klasickém režimu deníku.
Literární příloha magazínu G20
Jednou budu legenda …
Eliáš Bíca, student literárně-scénáristického zaměření
„Během Mediálního dne tým Generace20 vždy pohltí krásný pocit sounáležitosti a propojení. Studenti napečou vlastní dobroty a probíhá skvělá týmová atmosféra. Tentokrát jsme týmovost umocnili vytvořením dvojic, kdy každý student z druhého ročníku dostal k ruce staršího kolegu. Po schválení témat byli studenti v terénu, kde sbírali materiál pro své texty. Kromě článků jsme měli i reportáž, rozhovor a dokonce glosu psanou nemocnou studentkou z domova, která ale nechtěla o Mediální den přijít, a tak se zapojila aspoň na dálku. Na odpolední poradě jsme zkontrolovali stav, co studenti nabrali a rozmístili jsme jednotlivé texty ve špíglu pro tištěnou verzi. Každý tým tedy měl daný počet znaků, se kterým pracoval. Do uzávěrky byly všechny texty v téměř hotovém stavu. Pak přišla role hlavních editorů a především také našich hostů z řad absolventů, kteří nám každoročně pomáhají. Letos jsme měli k dispozici tři bývalé šéfredaktory či šéfredaktorky Generace20. Nejdelší je pak vždy kontrolní čtení zalomených textů na papíře. Přesto jsme měli první výtisk těsně předtím, než začala Zpravodajská mozaika v aule. Texty budou v dalších dnech vycházet na našem webu,“ říká hlavní editor Generace20 Pavel Urban.
Redakce rádia Vyšší Hlas poprvé vysílala živě a ze studia mapovala celý Mediální den
Studenti rozhlasové redakce Vyšší Hlas si pro letošní Mediální den stanovili lat´ku opravdu vysoko. Poprvé za roční existenci studentského rádia se odhodlali k živému vysílání, které začalo ráno v 8 hodin a skončilo v 18 hodin večer. Celých 10 hodin tak rádio Vyšší Hlas vysílalo živě z improvizovaného studia postaveného v jedné ze školních učeben. Vysílání mapovalo, co se během Mediálního dne ve škole dělo. Proběhly zajímavé studiové rozhovory s pozvanými hosty, mezi které patřili jak pedagogové, tedy mediální profesionálové, kteří studenty po celý den vedli, tak i studenti z různých redakcí a tvůrčích týmů. Pravidelně byla vysílána každou hodinu zpravodajská relace, včetně informací o stavu dopravy v hlavním městě.
Kromě rozhovorů rádio odvysílalo také rozhlasovou montáž na zadané téma „Čeho je moc, toho je příliš.“, rozhlasový fejeton, glosu a zamyšlení. Redakce nezapomněla pozvat do studia ke sdílení zážitků a zkušeností ani studenta z gymnázia Paměti národa, které sídlí ve stejných prostorách s Vyšší odbornou školou publicistiky a letos se gymnazisté poprvé zkusili do Mediálního dne také zapojit.
„Kromě celodenního živého vysílání museli studenti stihnout pro večerní projekci v aule školy připravit ještě i dvanáctiminutový sestřih z toho, co bylo během dne na rádiu Vyšší Hlas živě vysíláno. Za zmínku jistě stojí i fakt, že marketingový tým rádia po celý den zásoboval sociální sítě on-line informacemi z průběhu Mediálního dne na vlnách rádia Vyšší Hlas. Jsem na studenty pyšná, protože to všechno, co během dne stihli, by bylo dost i pro zkušené profesionály,“ chválí své svěřence vedoucí rozhlasového zaměření Markéta Dočekalová.
.
.
Market´áci vymysleli a natočili během pár hodin dva reklamní spoty
Marketingové zaměření si vzali za cíl natočit během dne dva reklamní spoty primárně pro sociální sítě.
„V dopoledním brainstormingu jsme si definovali, co dělá naší školu výjimečnou a co studenti na studiu Publicistiky nejvíce oceňují. Samozřejmě z toho vyšlo naše oblíbené téma: Méně teorie, více akce – tedy to, že studenty baví tvořit, že jsou v pohybu a mají možnost zkoušet nové věci. Přesně důvod, proč studenti chtějí studovat profesní školu, místo aby usilovali o akademický titul. A myslím, že to spot dokonale vystihuje,“ uvedl vedoucí pedagog specializace Marketing a produkce médií Václav Loubek.
.
Literáti psali a načítali rozhlasové texty a povídky
Studenti literárně-scenáristické specializace již tradičně spolupracovali s redakcí rádia Vyšší Hlas a také s redakcí G20. Dopoledne měli za úkol sepsat rozhlasové texty na zadané téma. Vznikly tak rozhlasové glosy, fejetony a zamyšlení z nichž byly ty nejlepší vybrány pro načtení a následné odvysílání v živém celodenním vysílání rádia Vyšší Hlas. Většinu textů si načetli ve studiu autoři sami, díky čemuž získali další zajímavé zkušenosti. Odpoledne věnovali pak psaní povídky, samozřejmě opět na zadané téma Mediálního dne.
„Studenti mi odevzdávali průběžně své texty a dostávali je zpět detailně opoznámkované. Lidově řečeno, texty přepisovali tak dlouho, dokud jsem je neschválila. Od začátku bylo jasné, že dokončit povídku stihne do uzávěrky jen málokdo. Mým cílem bylo, aby se to povedlo alespoň v jednom případě, což se nakonec podařilo. Protože literární činnost má zcela jinou povahu než zpravodajství nebo publicistika (je založena na práci dlouhodobějšího charakteru), mají ostatní studenti ještě několik dní čas na dokončení a odevzdání svých povídek. Až tak učiní, budou si muset následně své povídky načíst ve školním rozhlasovém studiu a rádio Vyšší Hlas je bude všechny postupně vysílat v čase, který je již tradičně věnován čtení literárních děl. Ta jedna povídka, kterou stihl student Eliáš Bíca dopsat ještě během Mediálního dne, byla opublikována v papírovém vydání G20 ještě tentýž den. Myslím, že na takovou míru spolupráce hned tří různých specializací, můžeme být všichni hrdí,“ říká odborná lektorka literárně-scenáristických studentů Markéta Dočekalová.
Mediální den VOŠP je unikátní příležitost studenty vystavit úměrné zátěži výzvy, která se v ten den stane celým jejich světem. Vidět tu touhu uspět, zvládnout to, nevzdat to – to je pro pedagogy velkou radostí. Najednou nejde o školu, nejde o školní úkol, najednou je to jen o nich a při trpělivé podpoře z Mediálního dne studenti vychází s pocitem úspěchu. A takové momenty jim pomáhají budovat něco velmi cenného – své profesní sebevědomí.
Sledujte nás na sociálních sítích, at´ vám neuteče příští živé vysílání.
.
TISKOVÁ ZPRÁVA O MEDIÁLNÍM DNI VOŠP