Mediální hackaton se stává jednou z cenných každoročních tradic, které prověří schopnosti studentů pod časovým tlakem – přesně jako v reálném světě médií.
Ve dnech od 19. do 21. února 2025 proběhl na Vyšší odborné škole publicistiky 50hodinový hackaton. Zúčastnili se ho naši studenti z 2. a 3. ročníku, kteří vytvořili několik různorodých týmů napříč specializacemi. Jejich úkolem bylo na základě počátečního zadání přijít s kreativním nápadem a plánem jak ho uskutečnit a výsledný multimediální obsah prezentovat kolegům i hodnotící komisi. Měli na to pouhých 50 hodin.
„Cílem hackathonu je soustředěné 50hodinové tvůrčí nasazení. Současně jde o velmi důležité propojení studentů různých zaměření. Vidím v tom událost, která může druhákům a třet´ákům pomoci sumarizovat poznatky studia a prakticky je uplatnit. A taky se pěkně kreativně „zahřát“ těsně před novým výrobním letním semestrem,“ komentoval hackaton odborný lektor Publicistiky a organizátor akce Jan Novotný.
Ve středu 19. února v devět hodin ráno jsme Hackaton odstartovali. Studenti se seznámili s pravidly, rozdělili se do týmů a především se dozvěděli téma! O hodinu později se již vrhli do samotné realizace s tím, že své nápady a postupy mohli konzultovat se svými pedagogy a lektory. Čtvrtek 20. února pak tvrdě pracovali, natáčeli, nahrávali, psali, vytvářeli webové stránky a v pátek 21. února v pravé poledne své projekty uzavřeli a prezentovali hodnotící komisi.
Porota nakonec udělila první místo týmu ve složení Kristýna Mašková, Veronika Buláková, Mikuláš Futschik a Jakub Rychtařík s projektem „CO PO STŘEDNÍ?“
Jaké bylo hlavní téma?

Konkrétní zadání je vždy až do poslední chvíle tajné, takže tvůrčí týmy se ho dozvědí až na samotném startu. Letošní téma neslo název „Příliš mnoho možností“. Jaké to je žít ve světě, kde máme nekonečně mnoho možností? Pomáhá nám pestrý výběr lépe si vybírat nebo se cítíme zalhceni? Daří se nám rozhodovat se v každodenních maličkostech nebo i životně důležitých situacích? Otevírají nám dnešní možnosti dveře ke svobodě nebo nás paralyzují? Na tyto a mnoho dalších otázek hledali naši studenti odpovědi ve svých projektech. Jak téma uchopí, a na co se při něm zaměří, jsme nechali zcela na nich. Kreativitě se ve školním mediálním hackatonu rozhodně meze nekladou!
A co na to porota?
Součástí hackatonu bylo nejen v týmu vytvořit originální multimediální projekt, ale také ho profesionálně odprezentovat porotě, která potom měla několik dnů na pečlivé hodnocení všech projektů. „Všechny weby měly dobrou úroveň, některé z nich i opravdu zdařilé vizuály a bylo moc těžké vybrat. Hodnotili jsme celé projekty, a zaměřili jsme se na názorové texty. Ale také nás zajímalo uchopení cílovky a nějaký vážnější společenský přesah a potenciální užitečnost pro konzumenty, “ vyjádřila se členka poroty a odborná lektorka pro žurnalistické psaní Jana Zbyňková.
Co je hackaton?
Vznikl složením slov hack a maraton. Slovo hack původně odkazovalo na komunitu hackerů. Spojovala je touha hravým a tvůrčím způsobem řešit obtíže a překonávat limity programovacích jazyků. Hackaton (také hack day nebo hackfest) je pak akce, při níž se původně programátoři, případně ve spolupráci s grafiky a webdesignéry, intenzivně pracují na zadaném projektu.
A jak vypadají letošní studentské projekty?
projekt Příliš mnoho stylů
projekt Utopeni ve výběru
projekt Rozhodovací paralýza
projekt Cesta rodičovstvím
projekt Sex 2.0
projekt Labyrint rozhodnutí
projekt Co po střední?
projekt Příliš mnoho seriálů
projekt Příliš možností mentálního vyhoření