fbpx
preloader

Televizní zábavný pořad

DIGITÁLNÍ DILEMA

10. března 2025

Tento rok byli naši studenti postaveni před novou výzvou — připravit a realizovat vlastní televizní pořad. Vše bylo v režii studentského týmu, od vymyšlení několika verzí námětu až po veřejnou premiéru reálného televizního pořadu. Co všechno se VOŠPáci naučili, co si vyzkoušeli, s čím se museli poprat a jak to všechno dopadlo? 

Co je to DIGITÁLNÍ DILEMA ?

Digitální dilema je zbrusu nový projekt, který propojuje studenty různých zaměření a ročníků a staví je do pozice reálného týmu nového soutěžního pořadu se vším, co k tomu patří.  Studenti se rozhodli pořad postavit na aktuálním tématu – rozlišení reality od výtvorů AI. Ve třech kolech se tak soutěžící snaží rozlišit výtvory umělců od výtvorů vygenerovaných AI v oblasti hudby, textu i obrazového materiálu. Vítěz získává poukaz na roční předplatné AI.

„Téma AI jsme si vybrali hlavně proto, že je jedním z nejdiskutovanějších témat současnosti. Zasahuje stále více do našich životů – od umění, médií až po každodenní rozhodování. Chtěli jsme divákům přiblížit, jak moc se technologie posunuly a zároveň je pobavit i překvapit. Digitální dilema dává možnost zažít na vlastní kůži, jak náročné může být rozeznat lidskou tvorbu od umělého pokusu,“ komentuje volbu tématu Kateřina Stárková, studentka a hlavní dramaturgyně pořadu.

Proč zrovna soutěžní pořad? 

„Z hlediska realizace je to pro studenty nejsnazší formát, tedy to nejlepší do začátku. Hraná tvorba je moc složitá a nevyhovuje ani stopáží; čistě zábavné pořady typu zábavné šou jsou v mnohém náročnější, a hlavně jsou opět stopážově jinde. Jeden díl soutěžního pořadu jde vyrobit do 20 minut a soutěž má vždy jasné mantinely a pravidla, tedy určitou kostru, o kterou se mohou začínající tvůrci dobře opřít,“ vysvětluje Markéta Dočekalová, autorka projektu a vedoucí literárně-scenáristického zaměření.

Co všechno si studenti vyzkoušeli? 

V rámci týmu se studenti chopili nejrůznějších pracovních pozic, které se obvykle nacházejí v základním televizním štábu, např. režisér, dramaturg, scénárista, pomocná režie, ale také kameramani, zvukaři, osvětlovači, produkční, moderátoři, maskérka a další. Pro některé z nich to v dané pozici byla dokonce premiéra! Také si na vlastní kůži vyzkoušeli týmovou práci. Jeden může druhému vše pokazit, když nebude zodpovědně pracovat. Snaha celé skupiny může být zničena jedním člověkem. Na druhou stranu chyba jednotlivce může být zažehnána a napravena týmem, který přiloží ruku ke společnému dílu. Je to prostě jeden za všechny a všichni za jednoho. Na škole se studenti potkávají s individuální prací často, ale s prací týmovou méně a zpravidla jde o týmy do 5 lidí. Také zažili, co to znamená dodržovat přísně pracovní harmonogram a vše odevzdávat přesně a včas, protože v televizi to jinak nejde. Malé zpoždění znamená skluz pro celý projekt.

Myslím, že většina ze zúčastněných studentů nějakým způsobem, někdo více a někdo méně, vykročili ze své komfortní zóny. Někteří se srdnatě postavili i k práci, kterou nikdy zatím nedělali a měli odvahu se do ní nechat zaučit, zaškolit. Prostě se rozhodli to zkusit a měli odvahu jít do neznáma. To je pro život také skvělé a kde jinde to zkoušet a chodit do neznáma, než právě ve škole! Vše, co jmenuji, jsou zkušenosti do praxe k nezaplacení. No, a to zásadní na závěr – bylo vidět, že to všechny moc bavilo. Námaha se vnímá jinak a čas jinak ubíhá, když děláme věci náruživě a s radostí, když děláme to, co nás baví,” komentovala autorka projektu Markéta Dočekalová.

Co na to studenti?

„Pořad Digitální dilema a předmět samotný mě hodně bavil, doporučil bych ho určitě ostatním spolužákům. Myslím, že díky paní Dočekalové jsme se hodně přiblížili k tomu, jak to v takovém pořadu může vypadat. Už jen ta zkušenost, že jsem vyzkoušel moderování pořadu, místo natáčení reportáže mě hodně oslovila.”

 

„Zvukaře jsem dělala poprvé v životě a ukázalo mi to, jak je to vlastně složitá práce. To, že máte nějaký kvalitní pořad, který je skvěle natočen, může zničit nekvalitní zvuk. Abych pravdu řekla, vcelku jsem s tím bojovala, ale mě tyto výzvy baví a dokážou mi přirůst k srdci.”

„V průběhu 4 dnů jsem vstával v devět ráno, sednul k počítači, stříhal do devíti večer a šel spát. Druhý kameraman se mnou nebyl vůbec v kontaktu, takže střihovou dynamiku jsem celou musel vymýšlet sám včetně hudby a grafiky. Jediný, kdo mi byl k ruce byla Albína Fišarová a Kát´a Stárková jako pár očí navíc. Jakub Bartoš se naštěstí chytnul barvení, jinak bych již dávno natáhnul bačkory, jak se říká. Ve finále mám ale z pořadu dobrý pocit, i když je tam určitě prostor pro zlepšení. Suma sumárum, byla to prča.”

„Strach jsem měla, hlavně proto, že nejsem technický typ a bála jsem se, že něco pokazím, ale v závěru to pro mě byl skvělý zážitek. Jsem ráda, že jsem si mohla vyzkoušet něco nového a hlavně něco, v čem jsem si nikdy nebyla jistá a za to vděčím hlavně našemu celému týmu, bez jehož podpory bych se toho nejen nikdy neujala, ale bez kterého bych to tak dobře nezvládla a jedno díky patří hlavně Karlu Kavale, který mi byl takovou největší podporou a snažil se mě vždy uklidnit, když jsem z této pozice byla nervózní.”

Skutečný pořad, skutečná premiéra!

Naši studenti odvedli velký kus práce a šlo o tzv. zážitkovou projektovou pedagogiku. Takový zážitek je ale třeba dotáhnout do zdárného finále, a k natočenému dílu patří také slavnostní premiéra. Je důležitá nejen pro tvůrce, ale i pro ostatní studenty školy, aby viděli, jaké věci dělají jejich kolegové a co dokážou vyrobit. Pro tvůrce je to možnost se trochu pochlubit vlastní prací, ale také to je možnost sdílet zkušenosti s ostatními a ukázat, co všechno je na škole možné, když se chce.

Zveme vás na Slavnostní premiéru pořadu Digitální dilema, kterou si můžete vychutnat jako pravé„kino“!
Všechno naostro odstartuje už brzy!

19. března 2025 od 18 hodin
v budově Publicistiky
3. patro, Spálená 14, Praha 1

Děkujeme Nele Provazníkové za logo pořadu a Katce Boukalové za návrh klíčového vizuálu pozvánky!

O AUTORCE PROJEKTU

Markéta Dočekalová, vedoucí literárně-scenáristického zaměření na VOŠP, prožila v českých televizích jako scenáristka a dramaturgyně téměř 20 let. Na televizní obrazovky přivedla desítky různých zábavných a také soutěžních pořadů a stála i u vzniku televizního seriálu Ulice, kde se účastnila vzniku prvních sedmi stovek dílů.

 

Patří k nejžádanějším lektorům tvůrčího psaní v ČR, obor učí víc jak 20 let, je autorkou mnoha učebnic a na VOŠP působí jako pedagog od roku 2016. Absolventi jejích výukových programů vydali u českých nakladatelství více jak stovku knížek.

 

Je autorkou 3 románů, poslední je reportážní román „Kde domov můj?”, který byl vydán na konci května 2024. Autorka v něm mapuje víc jak 160 let starý rotterdamský příběh autora hudby k naší státní hymně, hudebního skladatele Františka Škroupa.