30. dubna 2024
19. Mediální den tentokrát reflektoval výročí vstupu České republiky do EU, a tak studenti zpracovávali články a reportáže na téma „Evropa v Praze“.
Mediální den VOŠP je příležitostí pro studenty Publicistiky, aby získali cenné praktické zkušenosti. Tento klíčový projekt profesní přípravy, který se koná dvakrát ročně a je určen studentům 2. ročníku všech zaměření, simuluje každodenní práci novinářů v reálných podmínkách. Televizní štáby tak musí během jednoho dne vytvořit reportáže v televizní kvalitě, redakce Generace20 vydá speciální číslo tištěného magazínu, market´áci připraví set propagačních materiálů a Mediální den provází živé rozhlasové vysílání VYŠŠÍHO HLASU. Mediální den VOŠP je nejen testem schopností studentů, ale také oslavou týmové práce.
„Na média si na Publicistice nehrajeme, ale pracujeme v reálných podmínkách, s nimiž se studenti následně setkávají za ostrého provozu v mediálních domech. Proto jsou někteří druháci již nyní připraveni pracovat ve zpravodajských redakcích,“ zdůraznil Roman Bradáč editor Mediálního dne, někdejší ředitel zpravodajského kanálu ČT24 a současný člen Rady České televize.
Publicistika jako komplexní mikromediální dům je doslova „v plné polní“. Mediální den VOŠP dvakrát ročně věrně simuluje každodenní novinářskou práci. Pod vedením profesionálů studenti získávají ty nejcennější zkušenosti z práce v médiích v bezpečném prostředí, ve kterém chyby jsou příležitosti ke zlepšení. Díky mediálnímu dni získávají představu o reálném rytmu zpravodajství a zjistí, že spolupráce všech členů týmu je klíčová pro úspěšné zvládnutí celé mise. Vyvrcholením celého dne je večerní živé vysílání.
Celý den provází skvělá atmosféra očekávání a týmové práce.
.
„Přiznám se, dojímá mě, když vidím, jak moc na výsledku studentům záleží. Přece jenom je to i taková vzájemná soutěživost. Ta večerní energie a ovace studentů nad svými pracemi je těžko popsatelná. Je krásně vidět, jak si projekce přes velkou dávku celodenního presu, tlaku a tahu, užívají,“ poznamenal televizní reportér Jan Novotný, který vystudoval VOŠP a svou profesní dráhu spojil s Českou televizí. Nyní předává své zkušenosti budoucím kolegům jako odborný lektor.
Mediální den Publicistiky je natolik výjimečný, že studenty přichází podpořit i naši absolventi. Jsou jim tak oporou při jejich dalším kroku k mediální dospělosti. Většina z nich pracuje v mediálních profesích a vyhledávají si mezi studenty své budoucí kolegy. Mediální den tak funguje i jako jakýsi pracovní mini-veletrh, na němž studenti předvedou, co umí.
.
Studenti v rámci Mediálního dne vyráží do terénu, kde získávají reálné zkušenosti, které zaměstnavatelé nejvíce oceňují.
.
.
Nezastupitelnou roli hrají pedagogové = mediální profesionálové, kteří studenty vedou. Předávají jim své zkušenosti a rozvíjejí ve studentech týmovou spolupráci, odolnost vůči stresu a nutnost spoléhat se jeden na druhého. Studenty vnímají jako své budoucí kolegyně a kolegy.
.
.
„Jestli se dá nějak mediální den definovat, tak je to den plný emocí, tvůrčího nadšení, týmové spolupráce i maximálního osobního nasazení. Je to křest ohněm, a tak to má být,“ přiblížil editor Mediálního dne VOŠP Roman Bradáč svůj pohled na zážitkovou pedagogiku Publicistiky.
Závěr Mediálního dne patřil večernímu promítání v klubu Rock Café, kde představili své výstupy studenti všech zaměření. Po oficiální části programu následovala studentská after party TEČKA V ROCK CAFÉ.
.
MEDIÁLNÍ DEN
jeden tým, jedno téma, jeden cíl
Zákulisí Mediálního dne
Televizní publicistika si vybírat nemohla aneb Vše jako ve skutečné televizi!
Den, kdy nikdo nechce přijít pozdě, začíná vždy v 8:00 zadáním tématu celého Mediálního dne VOŠP.
Poté jsou studenti 2. ročníku Televizní publicistiky rozřazeni do týmů, protože ani v zaměstnání si své kolegy vybírat nemohou. Následně se týmy věnují rešerši, aby se v zadaném tématu rychle zorientovaly a hledají cestu, jak reportáž zpracují. Výhodou byla jeho šíře. Týmy si vylosují také zaměření reportáže – od ekonomiky, lifestyle, komunální témata až po kuriozitu. Studenti si musí naplánovat práci tak, aby stihli deadline v 17 hodin.
Novináři ve výcviku po rešerši k zadanému tématu předkládají editorovi svůj návrh reportáže. Pokud ji schválí, mohou štáby v sestavě redaktor, kameraman a produkční vyrazit do terénu, kde natáčí rozhovory, pokrývací záběry, stand-upy… S natočeným materiálem se po několika hodinách vrací do školní střižny a pod vedením zkušených profesionálů vzniká z jednotlivých studentských reportáží zpravodajská mozaika, která je ve večerních hodinách vysílána živě.
„Termín Mediálního dne před státním svátkem studentům nastavil lat´ku vysoko. Volná středa v podstatě způsobila zběsilý úprk z kanceláři už kolem poledne, a tedy i výrazně citelnější neochotu respondentů. To se v řadě případů projevilo na kvalitě příspěvků. Pro studenty je podobná zkušenost pochopitelně demotivující, ale i to je realita novinářské práce,“ zhodnotil zkušený televizní reportér Roman Bradáč.
Zpravodajská mozaika Mediálního dne
„Pro mě je Mediální den vlajkovou lidí praktické výuky na Publicistice. Vše, co studenti doposud slyší teoreticky, anebo si zkouší prakticky, uplatní během jednoho plnohodnotného a náročného dne. Od myšlenky po projekci ve zpravodajské relaci,“ shrnul televizní reportér Jan Novotný.
Studenti Generace20 vydali speciální číslo svého magazínu
Studenti z redakce publicistického magazínu a serveru Generace20.cz celý den přinášejí on-line zpravodajství z průběhu mediálního dne na sociálních sítích jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Během mediálního dne vydávají speciální číslo školního magazínu v klasickém režimu deníku.
„Spokojený jsem s prací naprosto každého redaktora Generace20 a na všechny texty, které jsme během dne dokázali napsat, jsem hrdý. Třeba vtipná glosa Davida Ch. a Christine, kde jsem se na každém řádku moc pobavil. Pochvalu si samozřejmě odnáší i Karolína a Adéla, které nám zachytily stopy Evropy na oblíbeném festivalu United Islands. Pochválit si zaslouží i upozornění na téma, o kterém se během covidu přestalo mluvit, tedy spojení letního a zimního času. O tento zajímavý kousek se postaral David S. a Eduard. Mně osobně si nejvíc získalo video, které svým komentářem doplnil člen vedení G20 Roberta Břešt´an, který všem předvedl své bohaté zkušenosti z rozhlasu,“ vyjmenovává úspěchy dnešního dne šéfredaktor G20 Radim Bača.
Redaktoři G20 jsou na časový tlak zvyklí, svůj „mini Mediální den“ mají každý měsíc.
„Mediální den jsem strávil u počítače s inDesignem, protože nám chyběla Jana Zbyňková, tak jsme přeci jen byli trochu v napětí. Naše týmy to ale zvládly skvěle a za pomocí editorů včetně dvou absolventek Báry Kučerové a Aleks Puzanove bylo všechno ve velmi pěkném stavu včas hotové,“ uvedl editor Generace20 Pavel Urban. „Musím pochválit nápady na témata, přestože jsme Evropu už v minulých číslech pokrývali, tak se studenti nenechali odradit a vymysleli další varianty. Našli neotřelé postřehy a opět jsme měli i pestré žánrové rozpětí a tentokrát i více vlastních fotografií. Je nutné také pochválit holky z prváku, Ninu Bartošovou, která nám pomohla jak s focením, tak sociálními sítěmi, a také Anetu Dvořákovou, která připravila skvělé video na večer do Rock Café. To navíc obohatil parádním komentářem kolega Robert Břešt´an,“ dodává Pavel, editor deníku Metra a jeden z absolventů VOŠP, kteří pomáhají redaktorům G20 ovládnout umění novinářské. Vedle Pavla Urbana mají studenti žurnalistiky podporu novinářů Roberta Břešt´ana a Barbory Schneiderové.
Zákulisí Generace20 na Mediálním dni
Redakce rádia VYŠŠÍ HLAS opět vysílala živě!
Již popáté vysílalo rádio VYŠŠÍ HLAS na Mediálním dni živě a opět z klubu Rock Café. Vysílání začalo ráno v 9 hodin a skončilo ve 14 hodin a představilo téma „EVROPA V PRAZE“ z mnoha úhlů. Proběhly zajímavé studiové rozhovory i telefonické rozhovory přímo do vysílání. Pravidelně byla vysílána každou hodinu zpravodajská relace, včetně informací o stavu dopravy v hlavním městě. Také letos bylo možné zavolat přímo do studia a nechat si zahrát oblíbenou píseň.
„Mediální den byl, jako každý jiný, naprosto kouzelný. Samozřejmě bylo tam pár problémů. Málem nám nepřijel na čas respondent. Naši hlavní moderátoři byli prváci, kteří za mikrofonem nikdy neseděli… Ale zvládli to na jedničku!“ Ohlíží se šéfredaktorka rádia VYŠŠÍ HLAS Albína Fišarová.
Protože garantka rozhlasové publicistiky Markéta Dočekalová byla indisponována, podporovala redakci na dálku a fandila s telefonem v ruce. I přes veškerý tlak se všechno zvládlo. Albína Fišarová vzala svou pozici šéfredaktorky s plnou vážností a postarala se o chod redakce se vším všudy – sama připravila posilňující občerstvení.
Večerní sestřih rádia VYŠŠÍ HLAS
„Mediální den u nás v radiu vypadá, že je to jenom mluvení do mikrofonu, ale je za tím měsíční práce, domlouvání respondentů, vymýšlení vysílacího plánu. Taky mít plán B. a i dokonce C. kdyby něco vypadlo,“ svěřila se Albína. „Jsme rádi, že naše pozvání do studia přijala úžasná zpěvačka Radka Fišarová, díky které byla evropská hudba v našem vysílání téměř hmatatelná. Prostě, bylo to náročné a určitě to bylo úžasné. Se snažila jsem se, aby si to všichni letos užili. O to přece jde!“
Market´áci nesmí ztratit ani minutu – musí během pár hodin zvládnout nemožné
Být market´ákem během Mediálního dne znamená vymyslet, natočit a sestříhat video a vytvořit 3 statické příspěvky pro sociální sítě, napsat tiskovou zprávu, připravit text na web a vytvořit inzerát do tištěného magazínu, a to během 8 hodin.
Studentům marketingu se nevyhnulo téma Mediálního dne „EVROPA V PRAZE“. Měli tedy za úkol vymyslet produkt, který známe díky propojené Evropě. Nesměl to však být produkt, který si spojujeme s konkrétní značkou, proto volba padla na jídlo, které všechny spojuje.
Promovideo během 3 hodin? Mediální den VOŠP byl pro studenty marketingu náročný.
Studenti měli připravit kampaň na sociální sítě pro produkty z evropských států. Těmi jsou mimo jiné anglický černý čaj, belgická čokoláda, francouzský croissant či italské špagety. Čtveřici videí zakončil chléb, který studenti vnímají jako evropský unikát.
Po té, co produkt koupili a připravili storyboard, museli připravit prostředí pro natočení videa.
Zároveň si museli bedlivě hlídat čas, aby stihli připravit i ostatní povinné součásti setu promo materiálů.
Konkrétně kampaň pro anglický černý čaj specificky využívá odkaz na bohatou historii anglických monarchií. Barevně kombinuje v minimalistickém rozhraní rudou a černou, esteticky využívá motivů korun a králů.
„Svou kampaň považuji za příležitost spojit moderní zvyky s počátky v novověku s historií starého kontinentu, na kterou bychom neměli zapomínat,” uvedl Daniel Koštoval, student 3. ročníku VOŠP v zaměření Marketing a Produkce médií.
Součástí zadání na osmihodinový Mediální den byly tři statické příspěvky na Instagram i s popisky, promo text na webové stránky, tisková zpráva, inzerát do magazínu a video na IG Reels. Přesto však atmosféra v týmu byla skvělá. Při večerním promítání pak největší potlesk sklidil kameraman Vsevolod Potapov, který studenty marketingu celý den technicky podporoval a všechna videa pomohl natočit. Střih pak byl v rukou marketérů.
„Na to, že se v hodinách Marketingu produkci promo videí odborně nijak nevěnujeme, pro studenty to byla přiměřená výzva a natáčení si užili,“ uvedla Karina Uherková, odborná lektorka VOŠP.
Studenti marketingu byli ze zadání rozpačití, dokud nezjistili, že mají na nákup rekvizit slušný budget, pak už šla práce od ruky.
Mediální den VOŠP je unikátní příležitost studenty vystavit úměrné zátěži výzvy, která se v ten den stane celým jejich světem. Vidět tu touhu uspět, zvládnout to, nevzdat to – to je pro pedagogy velkou radostí. Najednou nejde o školu, nejde o školní úkol, najednou je to jen o nich a při trpělivé podpoře z Mediálního dne studenti vychází s pocitem úspěchu. A takové momenty jim pomáhají budovat něco velmi cenného – své profesní sebevědomí.
„Naše Mediální dny názorně ukazují, jak vyšší odborné školy prakticky připravují své studenty na jejich budoucí povolání a pro neustále se měnící budoucí trh práce. Odevzdáváme studenty připravené na tvrdou realitu mediálního světa,“ uvedl ředitel školy Petr Uherka.
Sledujte nás na sociálních sítích, at´ vám neuteče příští živé vysílání.
.