Mediální den na HRANICI
30. listopadu 2023
Nejvěrnější simulace médií, to je 18. Mediální den
Klíčový projekt praktické výuky na Publicistice odstartoval přesně v 8.00 ve čtvrtek 30. listopadu 2023. Studenti ráno dostali téma „HRANICE“ a do večera musí dodat kompletní zpravodajské reportáže v televizní kvalitě pro večerní živé vysílání zpravodajské relace, market´áci natočí reklamní spot, redakce Generace20 vydá speciální číslo tištěného magazínu a Mediální den bude provázet živé rozhlasové vysílání VYŠŠÍHO HLASU.
To vše během 8 hodin.
„Na média si na Publicistice nehrajeme, ale pracujeme v reálných podmínkách, s nimiž se studenti následně setkávají za ostrého provozu v mediálních domech. Proto jsou někteří druháci již nyní připraveni pracovat ve zpravodajských redakcích,“ zdůraznil Roman Bradáč editor Mediálního dne, někdejší ředitel zpravodajského kanálu ČT24 a současný člen Rady České televize.
Publicistika jako komplexní mikromediální dům je doslova „v plné polní“. Mediální den VOŠP dvakrát ročně věrně simuluje každodenní novinářskou práci. Pod vedením profesionálů studenti získávají ty nejcennější zkušenosti z práce v médiích v bezpečném prostředí, ve kterém chyby jsou příležitosti ke zlepšení. Díky mediálnímu dni získávají představu o reálném rytmu zpravodajství a zjistí, že spolupráce všech členů týmu je klíčová pro úspěšné zvládnutí celé mise. Vyvrcholením celého dne je večerní živé vysílání.
Celý den provází skvělá atmosféra očekávání a týmové práce.
.
Mediální den Publicistiky je natolik výjimečný, že studenty přichází podpořit i naši absolventi. Jsou jim tak oporou při jejich dalším kroku k mediální dospělosti. Většina z nich pracuje v mediálních profesích a vyhledávají si mezi studenty své budoucí kolegy. Mediální den tak funguje i jako jakýsi pracovní mini-veletrh, na němž studenti předvedou, co umí.
.
Studenti v rámci Mediálního dne vyráží do terénu, kde získávají reálné zkušenosti, které zaměstnavatelé nejvíce oceňují.
.
Nezastupitelnou roli hrají pedagogové = mediální profesionálové, kteří studenty vedou. Předávají jim své zkušenosti a rozvíjejí ve studentech týmovou spolupráci, odolnost vůči stresu a nutnost spoléhat se jeden na druhého. Studenty vnímají jako své budoucí kolegyně a kolegy.
.
Závěr Mediálního dne patřil večernímu promítání v klubu Rock Café, kde představili své výstupy studenti všech zaměření. Po oficiální části programu následovala studentská after party TEČKA V ROCK CAFÉ.
.
.
.
.
.
MEDIÁLNÍ DEN
jeden tým, jedno téma, jeden cíl
.
Televizní publicistika si vybírat nemohla aneb Vše jako ve skutečné televizi!
Den, kdy nikdo nechce přijít pozdě, začíná vždy v 8:00 zadáním tématu celého Mediálního dne VOŠP.
Poté jsou studenti 2. ročníku Televizní publicistiky rozřazeni do týmů, protože ani v zaměstnání si své kolegy vybírat nemohou. Následně se týmy věnují rešerši, aby se v zadaném tématu rychle zorientovaly a hledají cestu, jak reportáž zpracují. Výhodou byla jeho šíře. Týmy si vylosují také zaměření reportáže – od ekonomiky, lifestyle, komunální témata až po kuriozitu. Studenti si musí naplánovat práci tak, aby stihli deadline v 17 hodin.
Novináři ve výcviku po rešerši k zadanému tématu předkládají editorovi svůj návrh reportáže. Pokud ji schválí, mohou štáby v sestavě redaktor, kameraman a produkční vyrazit do terénu, kde natáčí rozhovory, pokrývací záběry, stand-upy… S natočeným materiálem se po několika hodinách vrací do školní střižny a pod vedením zkušených profesionálů vzniká z jednotlivých studentských reportáží zpravodajská mozaika, která je ve večerních hodinách vysílána živě.
„Týmový výkon, aktivní studenti a tedy radost nejen z výsledku, ale i z průběhu. Velkou pochvalu zaslouží prváci, kteří se včera akce zúčastnili. Nicméně někteří ze studentů druháků jsou už nyní připraveni pracovat ve zpravodajských redakcích,“ poznamenal Roman Bradáč.
Studenti Generace20 vydali speciální číslo svého magazínu
Studenti z redakce publicistického serveru Generace20.cz celý den přinášejí on-line zpravodajství z průběhu mediálního dne nejen na svém portálu, ale i na dalších sociálních sítích jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Během mediálního dne vydávají speciální číslo školního magazínu v klasickém režimu deníku.
„Během Mediálního dne tým Generace20 vždy pohltí krásný pocit sounáležitosti a propojení. Studenti napečou vlastní dobroty a probíhá skvělá týmová atmosféra. Tentokrát jsme týmovost umocnili vytvořením dvojic, kdy každý student z druhého ročníku dostal k ruce staršího kolegu. Po schválení témat byli studenti v terénu, kde sbírali materiál pro své texty. Kromě článků jsme měli i reportáž, rozhovor i glosu. Na odpolední poradě jsme zkontrolovali stav, co studenti nabrali a rozmístili jsme jednotlivé texty ve špíglu pro tištěnou verzi. Každý tým tedy měl daný počet znaků, se kterým pracoval. Do uzávěrky byly všechny texty v téměř hotovém stavu. Pak přišla role hlavních editorů a především také našich hostů z řad absolventů, kteří nám každoročně pomáhají. Letos jsme měli k dispozici tři bývalé šéfredaktory či šéfredaktorky Generace20. Nejdelší je pak vždy kontrolní čtení zalomených textů na papíře. Přesto jsme měli první výtisk těsně předtím, než začala Zpravodajská mozaika v aule. Texty budou v dalších dnech vycházet na našem webu,“ říká hlavní editor Generace20 Pavel Urban.
Redakce rádia VYŠŠÍ HLAS opět vysílala živě!
Již po čtvrté vysílalo rádio VYŠŠÍ HLAS na Mediálním dni živě. Tentokrát bylo ale jedno poprvé. Poprvé jsme vysílali z Rock Café. Vysílat z cizího prostředí byly nervy, tak se vše povedlo nad očekávání. Vysílání začalo ráno v 8 hodin a skončilo ve 14 hodin a představilo téma HRANICE z mnoha úhlů. Proběhly zajímavé studiové rozhovory i telefonické rozhovory přímo do vysílání. Pravidelně byla vysílána každou hodinu zpravodajská relace, včetně informací o stavu dopravy v hlavním městě. Také letos bylo možné zavolat přímo do studia a nechat si zahrát oblíbenou píseň.
„Jsem na svoje rozhlasáky hrozně pyšná, protože zamakali a předvedli naprosto skvělý výkon. Ve vysílání jsme měli mnoho zajímavých a skvělých příspěvků. Příspěvek, který bych ale chtěla vyzvednout byl od Anastazie Lijaskunové. Nast´a napsala velmi silné zamyšlení o tom, jak prožívá ona narušení hranic její rodné země Ukrajiny a musím říct, že během jejího živého vstupu nezůstalo jedno oko suché,“ uvedla šéfredaktorka rádia Lenka Pekařová.
.
.
Market´áci nesmí ztratit ani minutu – musí natočit během pár hodin reklamní spot
Být market´ákem během Mediálního dne znamená vymyslet, natočit a sestříhat reklamní spot během 8 hodin.
Tým druhého ročníku měl za úkol natočit reklamní spot během 8 hodin, aby se stal součástí večerního promítání. Téma dostali stejné jako ostatní zaměření – HRANICE. Po brainstormingu, který přinesl minimálně 6 realizovatelných konceptů, se Kateřina Boukalová rozhodla pro upoutávku na školní akci. Kateřina v tu dobu připravovala jednu z akcí zimního semestru zaměřenou na podporu duševního zdraví studentů. Setkání se školním psychologem panem Mgr. Ing. Janem Čapkem mělo za úkol studentům pomoci představit téma syndromu vyhoření.
„Chtěli jsme, aby se studenti před Vánoci mohli na chvíli zastavit a věnovali čas nejen profesnímu růstu, ale i duševnímu zdraví,“ popisuje organizátorka.
Tak vznikl nápad, že spot představí osobní hranice každého z nás, které si musíme hlídat. S kameramanem Andreiem Muksinovem vyrazili do terénu a během dvou hodin natočili poetickou upoutávku právě na setkání s názvem Zastav se! aneb Nevyhoř jak sirka.
„Pro třetí ročník jsme připravili výzvu s reálnými klienty. Měli za úkol domluvit s okolními podniky časově ohraničenou slevu pro studenty VOŠP. Někdo chtěl vyjednat pouze procentuální slevu, někdo šel do podniku s odhodláním vyjednat slevu na konkrétní produkt,“ uvedla odborná lektorka v tvůrčím ateliéru PRO.motion Anežka Řezníčková.
Studenti si ráno vylosovali podnik, se kterým budou komunikovat. Pak měli čas udělat si rešerši, aby věděli, co můžou klientovi nabídnout a co klient může nabídnout naopak jim. Když došlo na jednání s klientem, všichni se toho chopili statečně a šli do výzvy po hlavě.
„Když nám řekli o tomto úkolu myslela jsem, že se seberu a už se nikdy nevrátím. Z úkolu jsem byla hodně nervózní. Když se to ale povedlo byl to fantastický pocit,“ okomentovala Mediální den studentka třetího ročníku Dorotea Šilarová.
To však nebylo vše, třet´áci také vymýšleli a vytvářeli inzerci „svého podniku“, která se vložila do tištěného magazínu Generace20. Dále měli za úkol vytvořit rozhlasovou reklamu, která se zařadila do vysílání VYŠŠÍHO HLASU. Bylo tedy nutné, aby studenti měli reklamy odsouhlasené od klientů. Všichni studenti odvedli dobrou práci. A vydali ze sebe maximum.
„Nejlepší na tom bylo to, že studenti vyrazili do terénu a vyzkoušeli si náročnost vyjednávání s klientem. Sama jsem si na studiích vyzkoušela podobné cvičení a s jistotou jsem věděla že nechci dělat dvě věci: komunikovat a telefonovat s lidmi. Obě dvě činnosti jsou teď moje každodenní náplň práce,“ uvádí se smíchem absolventka VOŠP Simona Flídrová, která v průběhu Mediálního dne pomáhala market´ákům v jejich úkolu.
Literáti psali a načítali rozhlasové texty a povídky
Studenti literárně-scenáristické specializace již tradičně spolupracovali s redakcí rádia VYŠŠÍ HLAS. Dopoledne měli za úkol sepsat rozhlasové zamyšlení na zadané téma. Nejlepší rozhlasové úvahy byly vybrány pro načtení a následné odvysílání v živém celodenním vysílání rádia VYŠŠÍ HLAS. Většinu textů si načetli ve studiu autoři sami, díky čemuž získali další zajímavé zkušenosti. Odpoledne se studenti věnovali psaní povídky, samozřejmě opět na zadané téma Mediálního dne. Nejlepší z textů budou ještě zpracovány pro vysílání studentského rádia a také publikovány na webu školy v části určené literárně-scenáristickým studentům nazvané ProStory pro tvůrčí psaní..
„Ráda bych poděkovala studentům literárně-scenáristického zaměření, kteří nás v rádiu podpořili. Kdybychom neměli pomoc od studentů z literárního tak jsme nejspíš skončili dřív něž jsme začali. Děkuji všem mým rozhlasákům, at´ těm bývalým tak těm stávajícím, že do toho dali 110 %,“ uvedla šéfredaktorka rádia VYŠŠÍ HLAS Lenka Pekařová.
Mediální den VOŠP je unikátní příležitost studenty vystavit úměrné zátěži výzvy, která se v ten den stane celým jejich světem. Vidět tu touhu uspět, zvládnout to, nevzdat to – to je pro pedagogy velkou radostí. Najednou nejde o školu, nejde o školní úkol, najednou je to jen o nich a při trpělivé podpoře z Mediálního dne studenti vychází s pocitem úspěchu. A takové momenty jim pomáhají budovat něco velmi cenného – své profesní sebevědomí.
„Naše Mediální dny názorně ukazují, jak vyšší odborné školy prakticky připravují své studenty na jejich budoucí povolání a pro neustále se měnící budoucí trh práce. Odevzdáváme studenty připravené na tvrdou realitu mediálního světa,“ uvedl ředitel školy Petr Uherka.
Sledujte nás na sociálních sítích, at´ vám neuteče příští živé vysílání.
.