Nadvláda popu je v tuzemsku u konce. Rap je aktuálně na české hudební scéně nejposlouchanějším žánrem. Dokazuje to i loni vyprodaný koncert Calina a Viktora Sheena v O2 areně. DJ a autor knihy českej rap Ladislav „Poeta“ Zeman v rozhovoru mimo jiné odhaluje, proč tento žánr vévodí. „Kvalita českého rapu jde nahoru, je vzrušující to sledovat,“ líčí.
Očekával jste někdy, že se rap v Česku stane nejposlouchanějším žánrem? Pop se zdál být dlouho k neporažení…
To jsem určitě nečekal. Věděl a viděl jsem, že scéna roste, ale tohle je opravdu nad očekávání. Vždyt´ mladí lidé i teď považují za cool Helenu Vondráčkovou, Hanu Zagorovou či Karla Gotta. Bez Sladkého mámení se neobejde žádný maturák a já to upřímně nechápu. To, že se rap stane v podstatě popem, by mě v životě nenapadlo.
Co se změnilo, že rap je nyní jedničkou mezi žánry?
Rap a jeho různé podoby začaly ovlivňovat hitparády už po roce 2000. At´ už to byl Pharrell Williams, Timbaland, později Lil Jon. Dnes například Mike Dean či Metro Boomin. Rapovým zvukem ovlivněný pop dominoval hitparádám poměrně dlouho. Až se to zlomilo úplně a rap je číslo jedna.
Je rap dnes spíše o byznysu?
Dříve to tak u nás vůbec nebylo, teď už tady máme scénu se vším všudy, a tedy i s tím byznysem. Mělo to nějaký vývoj, má to svou logiku, ale rozumím otázce. Kromě uměleckého pnutí je určitě na scéně motivací i finanční zisk. U někoho více, u někoho méně.
Objevem roku se v cenách Anděl stal raper Calin, on je však na špici scény poměrně dlouho. O čem to vypovídá?
Anděl mi přijde poměrně fresh, taky mě to překvapilo. Obecně ale vnímám, že je obrovský rozdíl mezi lidmi, kteří hudbu konzumují aktivně a těmi, co nic konkrétního nesledují a třeba jen zapínají rádio v autě. Takových lidí je nepochybně víc a pro ně může být Calin nové jméno.
Calin se dostal do Forbesu 30 pod 30, zaslouží si tam být?
Určitě. Jsem rád za každé připomenutí rapu mimo scénu a v dobrém světle. Rap nevznikl na univerzitě a tak je snadné ho prezentovat negativně. Každé podobné ocenění beru jako přínos.
Calin s Viktorem Sheeem loni vyprodali O2 arenu, vnímáte to jako určitý milník rapu u nás?
Vnímám, i fakt, jakým tempem se jim to povedlo. A mám pocit, že ani nemuseli zaplavit republiku reklamou. Byl jsem pyšný a držím palce i Ektorovi, at´ to tam vyprodá sólo.
Tuzemskou scénu jste mapoval ve vaší knize českej rap, dozvěděl jste se v rámci rešerše něco nového?
Hrozně moc věcí a bude to tak mít každý, kdo se do ní začte, za to dám ruku do ohně. Je to 512 stran rapového světa. Abych uvedl aspoň nějaké příklady, vůbec jsem nevěděl o rozkolu Resta s DJem Fattem, a bylo super poznat Hasana, který je jinak dost private, nenajdete s ním dvacet podcastů. Já s ním rozhovor mám a považuju si toho, je to obrovský talent.
V čem se liší starší a dnešní generace českých raperů?
Starší generace viděla v rapu hlavně zábavu a někdo možná ještě prostředek, jak něco sdělit. Dnešní generace, a je to samozřejmě hrubé zobecňování, už vidí rap i jako regulérní job. V zásadě ale mezi umělci nejsou velké rozdíly.
Koho vy považujete za objev na rapové scéně?
Teď to drtí Rohony, už nějakou dobu mě baví Sawsane, Strýc Nory nebo Laokoon a v úplně poslední době mě zaujalo trio 779 00 se svým projektem Triumvirát.
Má někdo potenciál přerůst naši scénu a prosadit se do zahraničí?
Kdybych si měl na někoho vsadit, dal bych to na Viktora Sheena. Z mnoha důvodů a ten hlavní by byl jeho poslední deska Planeta opic, která je řemeslně na neskutečném levelu a musí to slyšet člověk jakéhokoliv jazyka.
Koho považujete za nejlepšího rapera u nás?
Beru rap spíše jako umění, než jako sport. Takže mám oblíbené rappery, ale nikoho nepovažuju za nejlepšího. Vždycky si poslechnu, co vydá Orion, James Cole, Hugo Toxxx, Kato nebo Vladimír 518, ale stejně tak rád objevím někoho nového.
Na co se může rapový fanoušek těšit v roce 2024?
Na spoustu věcí a to je fakt požehnání, protože pamatuji doby, kdy vyšly dvě rapové desky za rok. Těším se na vše. Čekám netradiční spolupráce a čekám pořádnou dávku originality. Tak snad nebudu zklamaný.
Autorem rozhovoru je Julius Nosko. Zdroj fotografie: Archiv DJ Poeta