Průměrná česká domácnost podle Českého statistického úřadu vyhodí měsíčně potraviny v hodnotě zhruba osm tisíc korun. Chorvatská studie prováděná v Centru pro plýtvání potravin v roce 2020 uvádí, že jídlem nejvíce plýtvají mladí. „Přesná čísla nikdo nemá. Je to spíše z dotazování a subjektivní míry plýtvání, proto jsme spustili náš výzkum,“ říká vedoucí nevšedního projektu z Brna Lucie Veselá.
Nepříznivou situaci se snaží prozkoumat vědecký personál Mendelovy univerzity, a proto loni v září zahájil program, jehož cílem je změnit přístup zástupců generace Z ke spotřebě potravin. „Ve výzkumu se zaměřujeme na mladé lidi, protože jsou otevření změnám, své chování chtějí měnit, ale paradoxně zatím z dotazníkového šetření vyplývá, že skutečně potravinami plýtvají nejvíce.“ Pomocí dotazníků šířených mezi lidmi na univerzitě i mimo ní zjišt´ovala Veselá s kolegy odhadované množství vyhozených potravin. Výsledky navazují na ty z Chorvatska.
Někteří mladí lidé nesouhlasí s tím, že plýtvají potravinami nejvíce. „Na koleji jsem si všichni vařili z toho, co jsem si koupili, takže jsme nic nevyhazovali. Byli jsme rádi, že máme aspoň nějaké jídlo,“ nabízí jiný pohled student Ondřej Bachura.
Rozebírání odpadu bude i mimo koleje
Projekt je rozdělen do tří částí. Patří mezi ně rozbor odpadu, komunikační kampaň a sledování jejího dlouhodobého efektu. „V polovině října jsme začali v první části rozebírat kuchyňský odpad z vysokoškolských kolejí,“ říká Veselá, podle které budou se sběrem vědci pokračovat i nadále v průběhu roku. „Studenti nejsou obeznámeni, že jejich odpad půjde do výzkumu,“ dodává Veselá.
Projektu se zúčastní i mladí, kteří už studenty nejsou. Jejich úkol bude spočívat v zapisování si do deníku, kolik potravin nakoupí a jaké množství nakonec vyhodí. Na základě informací, které se dozví během prvního roku projektu, odborníci zjistí, jak moc generace Z plýtvá.
Projekt si chválí odborníci
V rámci druhé části projektu, která začne v září tohoto roku bude spuštěna mediální kampaň. Osloveni byli influenceři působící na sociálních sítích, kde právě generace Z tráví svůj volný čas nejčastěji. Jména budou zveřejněna v průběhu kampaně.
Ve finálním roce se autoři zaměří na navrhování vzdělávací metodiky, se kterou bude jednoduší dosáhnout snížení plýtvání jídlem. Zajímat se má o potřeby mladých při nakládání s potravinami v domácnosti, jako je nakupování, skladování a příprava pokrmů. Finančně podporují projekt i jiné školy jako Vysoká škola ekonomická v Praze a Univerzita Karlova.
Projekt by měl přinést praktické měření plýtvání potravinami a pochvalují si ho i odborníci. „Výzkum je prováděný odlišnou metodou než jsou například naše dotazníková šetření, kde respondenti sami odpovídají a čísla vycházejí z jejich vlastních úsudků. Zároveň je třeba ocenit i další část, která se zaměřuje na motivaci ke snižování potravinového odpadu. Na základě výše uvedeného tedy projekt sám prokazuje, že je přínosem,“ říká Monika Kyselá, která pracuje v Centru pro výzkum veřejného mínění.
Autorkou textu je Kateřina Husárová